Aanmaak en beheer van debiteurenkaarten
Het overzicht van alle debiteurenkaarten is te vinden via het Menu: Verkoop > Debiteuren: Overzicht
Als er al debiteurengegevens in de administratie zijn ingevoerd, dan zijn deze zichtbaar in het debiteurenoverzicht:
Gebruiksmogelijkheden in dit overzicht zijn o.a. :
Raadplegen debiteurgegevens |
De eerste* TAB van de debiteurenkaart wordt zichtbaar. |
Nieuwe debiteur |
Nadat de gegevens zijn ingevuld wordt de debiteurenkaart aangemaakt en verschijnt de eerste* TAB van de debiteurenkaart. |
Wijzigen debiteurgegevens |
De nieuwe informatie wordt nu voortaan door het programma gebruikt. |
*) Het is mogelijk dat niet de eerste TAB wordt geopend als dit in de Setup Wizard anders is ingesteld.
Voor informatie over de inhoud van elke debiteurenkaart, ga naar de beschrijving van de diverse tabbladen.
Belangrijke tips voor een goed beheer van debiteurengegevens
- Bij het invoeren of wijzigen van debiteurengegevens is het verstandig om zo veel mogelijk informatie op de debiteurenkaart vast te leggen.
Daar zult u later veel profijt van hebben omdat u o.a. veel sneller kunt werken. - Informatie waar u niet over beschikt kan eventueel later ingevoerd worden.
- U zult echter merken dat een minimum aantal gegevens verplicht ingevoerd moeten worden. Dat begint al bij het aanmaken van een nieuwe debiteur.
De reden van deze verplichting is eenvoudig: ze zijn minimaal nodig om het programma naar behoren te laten functioneren. - Sommige gegevens zijn alleen verplicht als u van bepaalde functies gebruik wilt gaan maken. Zo is bijvoorbeeld een e-mailadres van een debiteur nodig als u een verkoopfactuur per e-mail aan de debiteur wilt versturen. Sommige functies zijn daarom pas te gebruiken als de daarvoor benodigde informatie op de debiteurenkaart is te vinden. Maakt u geen gebruik van die functies dan is invullen dus niet nodig.
Minimaal benodigde gegevens voor een debiteur
De minimaal benodigde gegevens voor een debiteur betreffen: Debiteurennummer, Naam, Adres en Debiteursoort. Dit wordt automatisch duidelijk bij het aanmaken van een nieuwe debiteur, want zonder deze gegevens kan geen nieuwe debiteur aangemaakt worden. Verplichte velden worden met een rode kleur aangegeven.
Mocht u later een functie willen gebruiken waarvoor méér debiteurengegevens ingevoerd moeten worden, dan wordt u daarop geattendeerd bij het gebruiken van die functie.
Door tijdens het aanmaken van een nieuwe debiteur, met de bedrijfsnaam of het KvK-nummer te beginnen, kan een speciale hulpfunctie de overige adresgegevens automatisch aanvullen. Klik hier voor meer informatie.
Debiteursoorten aanmaken
Het koppelen van een debiteur aan een debiteursoort is alleen mogelijk als er minimaal één debiteursoort in de administratie is aangemaakt. Als dat nog niet is gebeurd, dan moet dat uiteraard eerst gebeuren. Debiteursoorten zijn door administratie beheerders met toegang tot de Setup Wizard aan te maken als volgt:
Kies menu : Algemeen > Setup Wizard > Basisgegevens > Debiteursoorten
Om debiteurenkaarten verder in te vullen zullen met de Setup Wizard alle gewenste Betalingscondities, Betaalwijzen, BTW-codes en Verkoopsoorten aangemaakt moeten worden. Deze kunnen aangemaakt en ingesteld worden in de Setup Wizard in het onderdeel Basisgegevens. Er kan ook voor gekozen worden om deze parameters pas aan te maken op het moment dat ze echt benodigd zijn.
Nuttige links :