Deze instructies zijn voor gebruikers die toegang hebben tot de Setup Wizard waarmee de instellingen van de administratie aangepast kunnen worden.
De OCR-herkenningsfunctie instellen
OCR is een afkorting van het Engelse begrip Optical Character Recognition hetgeen betekent dat het programma van een scan of foto van een boekstuk, bijvoorbeeld een factuur, gegevens kan aflezen en registreren die nodig zijn om een boekstuk te kunnen boeken. Het maakt handmatig boeken van boekstukken dus overbodig. Dat scheelt tijd en kan zelfs boekingsfouten voorkomen. Veelal wordt voor deze functie de uitdrukking "Scannen & Herkennen" gebruikt.
De OCR functie is geen aparte module in Asperion. De functie wordt volledig geïntegreerd in bestaande modules op de plaatsen waar deze efficiënter werken mogelijk maken. De omvang van de OCR functie in Asperion zal voortdurend uitgebreid worden.
Als het onbeperkt gebruik van deze functie in uw abonnement is opgenomen dan zijn er geen verdere kosten aan verbonden Als u maar afentoe gebruik maakt van de functie dan kan er ook per scan afgerekend worden via het prepaid tegoed dat u met iDEAL kunt opwaarderen. Voordat u met Scannen en Herkennen begint moet uw administratie wel voldoende ingericht zijn.
De OCR functie instellen
De OCR functie instellen gebeurt in de Setup Wizard als volgt:
Menu : > Setup Wizard, Diensten > OCR Functie
Standaard staat de OCR functie uit. Als u van plan bent om van de OCR functie gebruik te gaan maken dan kan de functie hier "aan" worden. Ook kan aangegeven worden of de OCR functie automatisch scans moet herkennen en of van herkende scans automatisch een conceptboeking gemaakt moet worden.
- OCR functie gebruiken
Als deze keus is gemaakt dan wordt het mogelijk om scans door aanklikken, dus handmatig, te laten herkennen. - Nieuwe scans automatisch herkennen
Als deze keus ook wordt gemaakt, dan zullen scans die daarvoor in aanmerking komen, na enige tijd automatisch herkend worden. Er zijn dan geen handmatige handelingen nodig. Dit is met name handig als er sprake is van grote aantallen scans.
Tips :
- Aan het gebruik van de OCR functie kunnen kosten per boekstuk verbonden zijn. Het automatisch herkennen van boekstukken kan dus ook tot automatische kosten leiden. Als u dat niet wilt dan moet u deze functie niet "aan" zetten. Zodra het saldo van het tegoed is verbruikt, zullen scans niet meer automatisch herkend worden totdat het tegoed is opgewaardeerd.
- Scans die naar de administratie worden gestuurd door uploaden via de Asperion Mobile smartphone app, worden ook automatisch aan het OCR-proces aangeboden als er geen of onvoldoende boekingsinformatie is meegekomen. Scans die al volledig in de app zijn geregistreerd direct te boeken zijn worden zonder (OCR-) aanpassing geboekt. - Herkende scans automatisch verwerken tot conceptboeking
Deze optie zorgt ervoor dat van alle correct herkende of geregistreerde scans automatisch een conceptboeking gemaakt wordt.
Bij gebruik in combinatie met de automatisch ingestelde OCR functie betekent dit dat scans van individuele facturen na uploaden dus niet meer handmatig geboekt hoeven te worden.
Scans die slechts gedeeltelijk herkend zijn zullen uiteraard niet tot boeking verwerkt worden. Pas nadat de ontbrekende velden handmatig zijn aangevuld zal de scan alsnog tot conceptboeking verwerkt worden.
Tip
Met de Asperion Mobile app kunnen scans direct geregistreerd worden. Deze scans kunnen dan ook automatisch tot conceptboeking worden verwerkt! Dat is met name handig voor kassabonnen die nog niet automatisch herkend worden.
Nuttige links :
- Voordat u met Scannen en Herkennen begint....
- Prepaid tarieven
- Prepaid tegoed beheren
- Diensten
- Setup Wizard overzicht