Het Prepaid tegoed beheren
Met de Prepaid functie kunnen Asperion Diensten, waaraan kosten zijn verbonden, eenvoudig worden afgerekend. Voor het gebruik van de prepaid functie is geen apart abonnement nodig. U rekent alleen af voor het daadwerkelijk gebruik van de hier genoemde diensten. Afrekenen geschiedt door afboeken van punten van het prepaid tegoed. Vóór gebruik zal het tegoed uiteraard eerst opgewaardeerd moeten worden.
Voor opwaardering hoeft u niet de deur uit of de HelpDesk te contacteren. U kunt dit tegoed online opwaarderen via iDEAL.
Deze instructies zijn voor gebruikers die toegang hebben tot de Setup Wizard waarmee de instellingen van de administratie aangepast kunnen worden.
Tip :
Voordat u het prepaid tegoed opwaardeert, vergewis u er dan van dat u over de vereiste functionaliteit beschikt om van prepaid diensten gebruik te maken. Bij twijfel, raadpleeg uw administratiebeheerder of vraag de Asperion HelpDesk.
Kies : SetupWizard > Diensten en klik op Prepaid tegoed
Onder een korte instructietekst wordt het actuele prepaid tegoed weergegeven.
Het tegoed op de prepaid account wordt uitgedrukt in punten die elk € 0,01 (excl. BTW) waard zijn. Het actuele puntensaldo is zichtbaar evenals een opwaardeermogelijkheid.
- Klik op een puntenaantal waarmee het prepaid account opgewaardeerd moet worden
of klik op Activeringscode als u daarover beschikt. - Klik vervolgens op de knop Opwaarderen.
Opwaarderen met activeringscode
Als u over een waardecheque van Asperion beschikt, dan kunt u het tegoed op de prepaid account opwaarderen met een activeringscode.
Als het een geldige activeringscode betreft, dan worden de punten die daarop recht geven bijgeschreven bij het prepaid tegoed.
Opwaarderen via betaling
U wordt nu doorverwezen naar een pagina van MultiSafePay. Dit is een zogenaamde "Payment provider" die voor Asperion de verbinding legt met uw bank om de betaling uit te kunnen voeren. Om via uw bank te betalen moet u uiteraard wel beschikken over de nodige (bank-)inlog middelen (cardreaders of login dongels) bij uw bank en moet uw bank de mogelijkheid van iDEAL-betalingen ondersteunen.
Zodra de betaling is verwerkt en is goedgekeurd door de bank wordt het tegoed opgewaardeerd met het bestelde aantal punten. Met dit nieuwe puntenaantal kunnen nu prepaid diensten afgenomen worden binnen uw Asperion administratie.
Goed om te weten :
Voor elke opwaardering ontvangt u voor uw administratie van Asperion een factuur voor het bedrag (plus BTW) waarmee werd opgewaardeerd. Deze factuur hoeft uiteraard niet meer betaald te worden.
Het prepaid account is gekoppeld aan uw relatiegegevens en de administratie waarin het tegoed wordt opgebouwd. Beschikt u over meerdere administraties, dan kan dus elke administratie over een eigen tegoed beschikken.
Indien gewenst kan een prepaid tegoed gekoppeld worden met meerdere administraties. Dan hoeft u niet voor elke administratie een apart tegoed op te bouwen. Neem in dat geval contact op met de HelpDesk om die koppeling tot stand te brengen.
Als uw tegoed onvoldoende punten heeft, dan merkt u dat als u de eerstvolgende keer van een betaalde dienst gebruik wilt maken. Op dat moment wordt u geadviseerd om eerst het prepaid tegoed op te waarderen.
Prepaid transactie overzicht
Het Transactieoverzicht vindt u op het TAB blad Transacties en toont een verantwoording van elke uitgave en elke opwaardering van het tegoed als volgt:
Het transactieoverzicht is als volgt opgebouwd:
één transactie per regel | : | Een transactie betreft een functie waarvoor apart wordt afgerekend. Bijvoorbeeld een herkende factuur via OCR, een verzending van een aangifte via Digipoort, een opwaardering van het tegoed etc. Het type transactie wordt vermeld in de kolom Service. |
ID nummer | : | Elke regel heeft een uniek ID-nummer. Bij vragen over een bepaalde transactie, gelieve bij de vraag het ID-nummer door te geven. |
Datum/Tijd |
: | De laatste transactie staat altijd bovenaan. |
Administratie naam |
: | Hier wordt vermeld t.b.v. welke administratie de transactie heeft plaatsgevonden. Dit wordt interessant als het tegoed voor meerdere administraties gebruikt kan worden. |
Status = OK | : | De status van een transactie zal meestal OK zijn hetgeen betekent dat deze correct is verlopen. De punten worden verrekend met het tegoed en de regelkleur zal GROEN zijn. |
Status = In behandeling | : | Met name opwaarderingen kunnen soms enige seconden of minuten vergen voordat de bevestiging van de payment provider of bank is terugontvangen. Dan is de transactie dus "in behandeling". Punten worden nog niet meegerekend in het tegoed en de kleur van de regel is WIT. |
Status = Verlopen | : | Als een transactie niet succesvol is geweest, dan zal de status veranderen in Verlopen. Punten worden definitief niet meegerekend in het tegoed en de regelkleur verandert in ROOD. |
Downloaden van de lijst
|
: | De transacties worden in een aantal schermen weergegeven. Navigeren door de schermen kan met de pijl knoppen rechtsboven. Voor verdere analyse van de hele lijst, is het handiger om deze te downloaden door klikken op het download icoon. Zo kunnen ook de transactiekosten per administratie berekend worden t.b.v. kostencontrole en eventuele doorbelasting. |
Nuttige links :