De BTW aangifte en opgave ICP accorderen via de PortalDesk
Na accorderen kunnen aangiften ook automatisch verzonden worden
De PortalDesk is het virtuele bureaublad in de Cloud. Cliënten kunnen met deze module facturen, bankafschriften, rapportages en andere documenten die bij een Asperion administratie horen digitaal via de PortalDesk aanleveren. Ook kunnen ze snel en gemakkelijk BTW aangiften en ICP opgaven accorderen voordat deze ingediend worden.
Voor wie?Het laten accorderen van aangiften is van toepassing in situaties waarbij de persoon die moet accorderen niet dezelfde persoon is als de persoon die de aangifte aanmaakt. Bijvoorbeeld een accountant die zijn cliënt laat accorderen of een boekhouder die een collega laat accorderen. |
|
Hoe werkt het?
Deze accorderingsfunctie sluit aan bij het reguliere BTW aangifte proces. Na aanmaken van een nieuwe aangifte op de gebruikelijke wijze kan de accountant of boekhouder de aangifte met één muisklik op de PortalDesk plaatsen. De cliënt wordt er dan automatisch per e-mail op geattendeerd dat er een nieuwe aangifte klaarstaat. Door inloggen op de PortalDesk kan de client de aangifte accorderen waarna deze desgewenst automatisch verstuurd wordt.
Elke stap in het proces, van aanmaken van de aangifte, via verzending en accordering door de cliënt tot en met de indiening van de aangifte wordt vastgelegd in een logfile. Dat maakt een analyse achteraf, bijvoorbeeld als er niet op tijd is ingediend, een stuk gemakkelijker....
Dit doet u als accountant of boekhouder :
- Bereken de BTW aangifte zoals u gewend bent en maak deze definitief.
Klik hier als u wilt weten hoe u een BTW aangifte kunt maken in Asperion - In het overzicht van aangiften wordt op de regel met de nieuwe, definitief gemaakte aangifte, achteraan de knop Accorderen getoond.
Deze knop verschijnt overigens alleen als er aan de administratie een module PortalDesk is gekoppeld. - Klik op de knop Accorderen en de volgende modal wordt getoond :
- Laten accorderen?
U kunt er voor kiezen om niet te laten accorderen. Of u nu wel of niet laat accorderen, de aangifte kan ook zonder akkoord verzonden worden. - Verzenden na akkoord?
Als deze optie is aangevinkt dan wordt de aangifte, direct na een akkoord, direct in de wachtrij gezet om automatisch verzonden te worden. U heeft er dan verder geen omkijken meer naar. - Opmerking voor Log
Van het aangifteproces wordt een logfile bijgehouden. Hier bestaat de mogelijkheid om een aparte opmerking voor de accordeerder en de logfile mee te geven. Dit kan handig zijn om gedane verzoeken en/of gemaakte specifieke afspraken later terug te vinden. - Als u klaar bent klikt u op Doorgaan.
E-mail notificatie bij accordering Er wordt nu een e-mail ter notificatie naar de gebruiker/cliënt gestuurd. Deze mail wordt verzonden naar het e-mail adres dat aan het gebruikersprofiel is gekoppeld. Zo kan de gebruiker weten dat er een aangifte op zijn/haar goedkeuring wacht. Dit feit wordt ook gelogd. De e-mail wordt voorzien van het kantoor logo en de NAW gegevens die bij het accountantsdashboard horen. |
- Verzend opties instellen
Als er voor gekozen is om de aangifte (later, na accordering) automatisch te laten verzenden, dan moet nu al worden bepaald hoe er verzonden wordt. Daarom worden de verschillende verzendmogelijkheden getoond (certificaat keuzes). Dat bepaalt dan op welke wijze de aangifte na accordering wordt verstuurd. De handmatige verzendoptie is uiteraard niet meer te kiezen.
Uitleg over de verzend opties wordt gegeven bij de instructies voor verzending zonder accorderen.
Ook hier is weer een mogelijkheid om een e-mail naar de client te laten versturen ter bevestiging dat de aangifte is verzonden en eventueel een opmerking voor de log in te voeren.
E-mail notificatie bij indiening Bij het indienen van de aangifte via Digipoort, bestaat de mogelijkheid om met een muisklik een bevestigings e-mail naar de gebruiker te (laten) sturen zodat deze weet dat de aangifte is ingediend en/of dat er betaald moet worden, wat het bedrag is, de uiterste betaaldatum en het betalingskenmerk. De e-mail wordt voorzien van het kantoor logo en de NAW gegevens die bij het accountantsdashboard horen. |
Zo accordeert uw cliënt of collega :
- De e-mail zal meestal naar dezelfde gebruiker en wellicht ook de enige gebruiker van de PortalDesk gestuurd worden.
Uw cliënt kan nu weten dat er een aangifte ter accordering klaarligt op de PortalDesk.
Dat er een aangifte klaarligt kan de gebruiker ook direct zien als deze is ingelogd. De Blauwe belastingdienst envelop is dan voorzien van een rood rondje met een cijfer.
- Aangifte openen en accorderen
Door op de blauwe envelop te klikken wordt de map met BTW aangiften geopend en ligt de nieuwe aangifte klaar. - Door op de aangifte te klikken kan de gebruiker de aangifte inzien, downloaden en accorderen :
Links staat de aangifte ter beoordeling. Met het vergrootglas en de downloadfunctie kan de gebruiker deze bekijken.
Rechts is de logfile zichtbaar waarin alle stappen tot dit moment, van aanmaken van de aangifte tot en met het aanbieden
aan de gebruiker, van onder naar boven, staan vermeld. - Met de knop Goedkeuren kan de gebruiker aangeven dat de aangifte akkoord is. Er wordt meteen een stempel "Goedgekeurd" op de aangifte getoond!
Bij een akkoord (of afkeuring) kan ook een opmerking meegeven worden die in de log bewaard zal worden.
Afronden bij handmatige verzending door de accountant of boekhouder
Als de aangifte na accordering automatisch verstuurd wordt, dan hoeft er voor die aangifte geen verdere handeling meer verricht te worden (op het betalen van eventuele BTW na). Als de aangifte niet op automatisch versturen is ingesteld dan moet dit uiteraard alsnog gebeuren.
Handel als volgt :
- In de administratie wordt zichtbaar in het BTW aangiften overzicht of op het OB Beheerscherm van het Accountants dashboard dat de gebruiker de aangifte heeft goedgekeurd (of niet).
- De aangifte kan nu met een muisklik verzonden worden via Digipoort.
E-mail notificatie bij indiening Bij het indienen van de aangifte via Digipoort, bestaat de mogelijkheid om met een muisklik een bevestigings e-mail naar de gebruiker te (laten) sturen zodat deze weet dat de aangifte is ingediend en/of dat er betaald moet worden, wat het bedrag is, de uiterste betaaldatum en het betalingskenmerk. |
Over de logfunctie
Bij elke stap in het aangifte proces worden de volgende gegevens vastgelegd :
- Datum en tijd
- Naam van de gebruiker die de actie veroorzaakt heeft
- Omschrijving van de actie, bijvoorbeeld "Aangifte is definitief gemaakt" of "BTW accordering e-mail is verzonden".
- Opmerking die de gebruiker eventueel heeft ingetypt
- E-mailadres als het een e-mail verzending betreft
Om later de bij een aangifte behorende Logfile te raadplegen, opent u de aangifte. Bovenaan staat de bijbehorende logfile op een apart tabblad:
Volledige integratie met het Accountancy Dashboard en de modules AdmInbox en Financieel
Uw bestaande modules koppelen automatisch en naadloos met de PortalDesk zodra een administratie van deze module is voorzien.
Als dashboardgebruiker heeft u verder geen aanvullende functionaliteit nodig.
De PortalDesk vormt een optionele aanvulling op bestaande Asperion software modules en is, zonder configuratie vooraf, rechtstreeks gekoppeld aan het Accountancy Dashboard en de modules AdmInbox en Financieel, met name aan de functies voor Financiële Rapportages, de BTW aangifte en ICP opgave functies, de verwerking van Bankafschriften en het Elektronisch Dossier (Archief) van een administratie.
Nuttige links: