Aanmaak en beheer van crediteurenkaarten
Het overzicht van alle crediteurenkaarten is te vinden via het Menu: Inkoop > Crediteuren: Overzicht
Als er al crediteurengegevens in de administratie zijn ingevoerd, dan zijn deze zichtbaar in het crediteurenoverzicht:
Gebruiksmogelijkheden in dit overzicht zijn o.a. :
Raadplegen crediteurgegevens |
De eerste* TAB van de crediteurenkaart wordt zichtbaar. |
Nieuwe crediteur |
Nadat de gegevens zijn ingevuld, wordt de crediteurenkaart aangemaakt en verschijnt de eerste* TAB van de crediteurenkaart. |
Wijzigen crediteur gegevens |
De nieuwe informatie wordt nu voortaan door het programma gebruikt. |
*) Het is mogelijk dat niet de eerste TAB wordt geopend als dit in de Setup Wizard anders is ingesteld.
Voor informatie over de inhoud van elke crediteurenkaart, ga naar de beschrijving van de diverse tabbladen.
Belangrijke tips voor een goed beheer van crediteurengegevens
- Bij het invoeren of wijzigen van crediteuren gegevens is het verstandig om zo veel mogelijk informatie op de crediteurenkaart vast te leggen.
Daar zult u later veel profijt van hebben omdat u o.a. veel sneller kunt werken. - Informatie waar u niet over beschikt kan eventueel later ingevoerd worden.
- U zult echter merken dat een minimum aantal gegevens verplicht ingevoerd moeten worden. Dat begint al bij het aanmaken van een nieuwe crediteur.
De reden van deze verplichting is eenvoudig: ze zijn minimaal nodig om het programma naar behoren te laten functioneren. - Sommige gegevens zijn alleen verplicht als u van bepaalde functies gebruik wilt gaan maken. Sommige functies zijn daarom pas te gebruiken als de daarvoor benodigde informatie op de crediteurenkaart is te vinden. Maakt u geen gebruik van die functies dan is invullen dus niet nodig.
Minimaal benodigde gegevens voor een crediteur
De minimaal benodigde gegevens voor een crediteur betreffen: crediteurennummer, Naam, Adres en crediteursoort. Dit wordt automatisch duidelijk bij het aanmaken van een nieuwe crediteur, want zonder deze gegevens kan geen nieuwe crediteur aangemaakt worden. Verplichte velden worden met een rode kleur aangegeven.
Mocht u later een functie willen gebruiken waarvoor méér crediteurengegevens ingevoerd moeten worden, dan wordt u daarop geattendeerd bij het gebruiken van die functie.
Door tijdens het aanmaken van een nieuwe crediteur, met de bedrijfsnaam of het KvK-nummer te beginnen, kan een speciale hulpfunctie de overige adresgegevens automatisch aanvullen. Klik hier voor meer informatie.
Voor de administratie beheerder :
Crediteursoorten aanmaken
Het koppelen van een crediteur aan een crediteursoort is alleen mogelijk als er minimaal één crediteursoort in de administratie is aangemaakt. Als dat nog niet is gebeurd, dan moet dat uiteraard eerst gebeuren. crediteursoorten zijn door de gebruiker zelf aan te maken met de Setup Wizard als volgt:
Kies menu : > Setup Wizard, Basisgegevens > Crediteursoorten
Om crediteurenkaarten verder in te vullen zullen met de Setup Wizard alle gewenste Betalingscondities, Betaalwijzen, BTW-codes en Inkoopsoorten aangemaakt moeten worden. Deze kunnen aangemaakt en ingesteld worden in de Setup Wizard in het onderdeel Basisgegevens. Er kan ook voor gekozen worden om deze parameters pas aan te maken op het moment dat ze echt benodigd zijn.